waktu kite

Tuesday, 3 November 2009

Who wolud you believe

I love u mother..^_^

Tuesday, 20 October 2009

perantau

Perjalanan hidup seorang anak perantau,
yang merantau mencari rezeki,
biar payah,biar perit,biar sakit..
demi sesuap nasi mereka melawan,
segala rintangan yang mendatang,


Wednesday, 9 September 2009

Doa-doa Afdhal Di Bulan Ramadhan... (amalkan)


Sebagai tuntunan, beta sampaikan dibawah ini beberapa doa yang lebih afdhal kita amalkan selama menjalani hari-hari di bulan Ramadhan. Silakan dibaca dan difahami, serta mari kita praktikkan di bulan Ramadhan ini...

Doa hari – 1
Yaa Allah! Jadikanlah puasaku sebagai puasa orang-orang yang benar-benar
berpuasa. Dan ibadah malamku sebagai ibadah orang-orang yang benar-benar melakukan ibadah malam. Dan jagalah aku dan tidunya orang-orang yang lalai. Hapuskanlah dosaku … Wahai Tuhan sekalian alam!! Dan ampunilah aku, Wahai Pengampun para pembuat dosa.

Doa hari – 2
Yaa Allah! Dekatkanlah aku kepada kenidloan-MU dan jauhkanlah aku dan
kemurkaan serta balasan-MU. Berilah aku kemampuan untuk membaca
ayat-ayat-MU dengan rahmat-MU, Wahai Maha Pengasih dad semua Pengasih!!

Doa hari – 3
Yaa Allah! Berikanlah aku nizki akal dan kewaspadaan. dan jauhkanlah aku
dari kebodohan dan kesesatan. Sediakanlah bagian untukku dari segala
kebaikan yang KAU turunkan, demi kemurahan-MU, Wahai dzat Yang Maha
Dermawan dari semua dermawan!

Doa hari – 4
Yaa Allah! Berikanlah kekuatan kepadaku, untuk menegakkan
perintah-perintah-MU, dan berilah aku manisnya bendzikin mengingat-MU.
Berilah aku kekuatan untuk menunaikan syukur kepada-MU, dengan kemuliaan-MU. Dan jagalah aku dengan penjagaan-MU dan perlindungan-MU, Wahai dzat Yang Maha Melihat.

Doa hari – 5
Yaa Allah! Jadikanlah aku diantara orang-orang yang memohon ampunan, dan jadikanlah aku sebagai hamba-MU yang sholeh dan setia serta jadikanlah aku diantara Auliya’- MU yang dekat disisi-MU, dengan kelembutan-MU, Wahai dzat Yang Maha Pengasih di antara semua pengasih.

Doa hari – 6
Yaa Allah! Janganlah Engkau hinakan aku karena perbuatan maksiat
terhadap-MU, dan janganlah Engkau pukul aku dengan cambuk balasan-MU.
Jauhkanlah aku dari hal-hal yang dapat menyebabkan kemurkaan-MU, dengan anugerah dan bantuan-MU, Wahai puncak keinginan orang-orang yang berkeinginan!

Doa hari – 7
Yaa Allah! Bantulah aku untuk melaksanakan puasanya, dan ibadah malamnya. Jauhkanlah aku dari kelalaian dan dosa-dosanya. Dan berikanlah aku dzikir berupa dzikir mengingat-MU secara berkesinambungan, dengan Taufiq- MU, Wahai Pemberi Petunjuk orang-orang yang sesat.

Doa hari – 8
Yaa Allah! Berilah aku rizki berupa kasih sayang tenhadap anak-anak yatim dan pemberian makan, serta penyebaran salam, dan pergaulan dengan
orang-onang mulia, dengan kemuliaan-MU, Wahai tempat berlindung bagi
orang-onang yang berharap

Doa hari – 9
Yaa Allah! Sediakanlah untukku sebagian dri rahmat-MU yang luas, dan
beriknalah aku petunjuik kepada ajaran- ajaran-MU yang terang, dan
bimbinglah aku menuju kepada kerelaan-MU yang penuh dengan kecintaan-MU, Wahai harapan orang-orang yang rindu.

Doa hari – 10
Yaa Allah! Jadikanlah aku diantara orang-orang yang bertawakkal kepada-Mu, dan jadikanlah aku diantara orang- orang yang menang disisi-MU, dan jadikanlah aku diantara orang-orang yang dekat kepada-MU dengan ihsan-MU, Wahai Tujuan orang-orang yang memohon.

Doa hari – 11
Yaa Allah! Tanamkanlah dalam diniku kecintaan kepada perbuatan baik, dan
tanamkanlah dalam diniku kebencian terhadap kemaksiatan dan kefasikan.
Jauhkanlah dariku kemurkaan-MU dan api neraka dengan pertolongan-MU, Wahai Penolong orang-orang yang meminta pertolongan.

Doa hari – 12
Yaa Allah! Hiasilah diriku dengan penutup dan kesucian. Tutupilah diriku
dengan pakaian qana’ah dan kerelaan. Tempatkanlah aku di atas jalan
keadilan dan sikap tulus. Amankanlah diniku dari setiap yang aku takuti
dengan penjagaan-MU, Wahai penjaga orang-orang yang takut.

Doa hari – 13
Yaa Allah! Sucikanlah diriku dari kekotoran dan kejelekan. Berilah
kesabaran padaku untuk menenima segala ketentuan. Dan berilah kemampuan kepadaku untuk bertaqwa, dan bergaul dengan orang-orang yang baik dengan bantuan-MU,Wahai Dambaan orang-orang miskin.

Doa hari – 14
Yaa Allah! Janganlah.Engkau hukum aku, karena kekeliruan yang kulakukan.
Dan ampunilah aku dari kesalahan-kesalahan dan kebodohan. Janganlah Engkau jadikan diriku sebagai sasaran bala’ dan malapetaka dengan kemualian-MU, Wahai Kemulian kaum Muslimin.

Doa hari – 15
Yaa Allah! Berilah aku rizki berupa ketaatan orang-orang yang khusyu’. Dan lapangkanlah dadaku dengan taubatnya orang-orang yang menyesal, dengan keamanan-MU, Wahai Keamanan untuk orang-orang yang takut.

Doa hari – 16
Yaa Allah! Berilah aku kemampuan untuk hidup sebagaimana kehidupan
orang-orang yang baik. Dan jauhkanlah aku dari kehidupan bersama
orang-orang yang jahat. Dan naungilah aku dengan rahmat-MU hingga sampai kepada alam akhirat. Demi ketuhanan-MU Wahai Tuhan seru sekalian alam.

Doa hari – 17
Yaa Allah! Tunjukkanlah aku kepada amal kebajikan dan penuhilah hajat
serta cita-cita-ku. Wahai Yang Maha Mengetahui keperluan, tanpa
pengungkapan permohonan. Wahai Yang Maha Mengetahui segala yang ada
didalam hati seluruh isi alam. Sholawat atas Mohammad dan keluarganya yang suci.

Doa hari – 18
Yaa Allah! Sedarkanlah aku akan berkah-berkah yang terdapat di saat
saharnya. Dan sinarilah hatiku dengan terang cahayanya dan bimbinglah aku dan seluruh anggota tubuhku untuk dapat mengikufi ajaran-ajarannya, Demi cahaya-Mu Wahai Penerang hati para arifin.

Doa hari – 19
Yaa Allah! Penuhilah bagianku dengan berkah-berkahnya, dan mudahkanlah
jalanku menuju kebaikan-kebaikannya. Janganlah Kau jauhkan aku dari
ketertedmaan kebaikan- kebaikannya, Wahai Pembed petunjuk kepada kebenaran yang terang.

Doa hari – 20
Yaa Allah! Bukakanlah bagiku pintu-pintu sorga dan tutupkanlah bagiku
pintu-pintu neraka, dan berikanlah kemampuan padaku untuk membaca AI-Quran Wahai Penurun ketenangan di dalam hati orang-orang Mu’min.

Doa hari – 21
Yaa Allah! benilah aku petunjuk menuju kepada kenidloan- MU. Dan janganlah Engkau bed jalan kepada setan untuk menguasaiku. Jadikanlah sorga bagiku sebagai tempat tinggal dan peristirahatan, Wahai Pemenuh kepenluan orang-orang yang meminta.

Doa hari – 22
Yaa Allah! Bukakanlah bagiku pintu-pintu karunia-MU, turunkan untukku
berkah-berkahmu. Berilah kemampuan untukku kepada penyebab-penyebab
keridloan-MU, dan tempatkanlah aku di dalam sorga-MU yang luas, Wahai
Penjawab doa orang-orang yang dalam kesempitan.

Doa hari – 23
Yaa Allah! Sucikanlah aku dari dosa-dosa, dan bersihkanlah diriku dari
segala aib. Tanamkanlah ketaqwaan di dalam hatiku, Wahai Penghapus
kesalahan onang-orang yang berdosa.

Doa hari – 24
Yaa Allah! Aku memohon kepada-MU hal-hal yang mendatangkan keridloan-MU, dan aku berlindung dengan- MU dan hal-hal yang mendatangkan kemarahan-MU, dan aku memohon kepada-MU kemampuan untuk mentaati-MU serta menghindani kemaksiatan tenhadap-MU, Wahai Pemberi para peminta.

Doa hari – 25
Yaa Allah! Jadikanlah aku orang-.orang yang mencintai Auliya-MU dan
memusuhi musuh-musuh MU. Jadikanlah aku pengikut sunnah-sunnah penutup Nabi-MU, Wahai Penjaga hati para Nabi.

Doa hari – 26
Yaa Allah! Jadikanlah usahaku sebagai usaha yang disyukuri, dan
dosa-dosaku diampuni, amal perbuatan ku diterima, dan seluruh aibku
ditutupi, Wahai Maha Pendengar dan semua yang mendengar.

Doa hari – 27
Yaa Allah! Rizkikanlah kepadaku keutamaan Lailatul Qadr, dan ubahlah
perkara-perkaraku yang sulit menjadi mudah. Terimalah permintaan maafku,
dan hapuskanlah dosa dan keslahanku, Wahai Yang Maha Penyayang terhadap hamba- hambanya yang sholeh.

Doa hari – 28
Yaa Allah! Penuhkanlah hidupku dengan amalan-amalan Sunnah, dan
muliakanlah aku dengan terkabulnya semua permintaan. Dekatkanlah
perantaraanku kepada-MU diantara semua perantara, Wahai Yang tidak
tersibukkan oleh permintaan orang-orang yang meminta.

Doa hari – 29
Yaa Allah! Liputilah aku dengan rabmat dan benikanlah kepadaku Taufiq dan penjagaan. Sucikanlah hatiku dan noda-noda fitnah wahai pengasih terhadap hamb- hambaNYA yang Mu’min.

Doa hari – 30
Yaa Allah! Jadikanlah puasaku disertai dengan syukur dan penerima di atas
jalan keridloan-MU dan keridloan Rasul. Cabang-cabangnya kokoh dan kuat
berkat pokok-pokoknya, Demi kenabian Mohammad dan keluarganya yang suci, dan segala puji bagi Allah Tuhan sekalian alam.

Demikian, semoga ibadah kita selama bulan Ramadhan akan senantiasa mendapatkan limpahan pahala dan redha dari Allah SWT sehingga kita akan dijadikan sebagai umat yang berbahagia di yaumil akhir nanti. Amin. Selamat menyambut dan menjalankan ibadah shaum di bulan Ramadhan.

Monday, 31 August 2009

I felt terrible with bad diarrhea & vomiting + fever

salam ,happy merdeka & happy fasting to Everyone..

2 day With bad Diarrhea..
Ya Allah ni hari ke-2 cik Lyna dapat ciri birit,
Vomiting and also demam..
errrmmm so perit,
cannot do anything,lemah....
let down ....sleep saja...&
just running go to toilet ...
toilet & toilet again...Like pelumba lari
Perhaps it stops running and then starts up again suddenly....wawaaaaaaa...

Tom Yam Punya pasal...

Bermulah al-kisah ...
di sebabkan dah lama juga tak makan tom yam,
2 day ago,bermulalah segalanya
berbekalkan cube Tom yam yang diberi oleh seorang kwn yg mahu pulang ke'malaysia,
Dengan pasang angan-2
mesti best berbuka dengan TomYam panas & ayam goreng
ber'masakan-lah kami...di ruang dapur...
aroma Tom Yam memikat perut kami..
Ber'makan-lah kami di waktu berbuka..

ke-esokan harinya cik Lyna lah orang yg pertama yg kena..
huhuhu sedih gak time-2 bulan yang mulia ni,
kena pulak macam ni..
today baru Cik Lyna perasaan rupanya cube tom yam tu dah exp 2 years ago..
to My friends..why u tak check dulu before nak bagi kami..&
to me why tak check before mahu masak...

& today my house mate pun kena serang juga..huhuh
merana badan..sorry beb ^_^..

pengajaran-
jangan Jual & Gunakan barang-2 yang sudah exp

Mood-sick & sad






Merdeka ke-52...


Selamat Menyambut Hari Ulangtahun Kemerdekaan ke 52 ...
kepada semua Rakyat malaysia..
Tak kira dimana pun Anda berada..


Merdeka.......
Merdeka.......
Merdeka......

Wednesday, 26 August 2009

Bara kemarahan


Semangat Ramadan kawal bara kemarahan

Oleh Ahmad Sabki Mohd Tahir

IBADAT puasa bukan saja perlu dilaksanakan dengan hati ikhlas kerana Allah, bahkan kita juga dituntut menjaga tingkah-laku atau akhlak sepanjang Ramadan. Kata Luqman al-Hakim: "Agama dan akhlak adalah sendi ketakwaan."

Salah satu akhlak yang harus dijauhi sepanjang Ramadan ini ialah marah. Ibnu Qayyim al-Jauziyyah menyatakan selain hawa nafsu, marah adalah kesempatan emas bagi syaitan untuk menyesatkan manusia.

Menurut Imam al-Ghazali pula, marah berpunca daripada secebis api neraka yang menyala. Kepanasan itu naik ke sudut hati lalu bersembunyi menjadi bara yang diliputi abu. Bara itu menetap di hati seperti api dalam sekam. Apabila terjadi sesuatu tidak menyenangkan, maka meletuslah bara itu lalu menjadi api yang bernyala.

Syaitan akan mengambil kesempatan apabila ada anak cucu Adam yang mula hendak marah dengan menghasut mereka menerusi urat pendawaian yang boleh dihubungi oleh hasutan syaitan. Akhirnya tercetuslah kemarahan apabila api dalam hati marak menyala bagai gunung berapi.

Dalam banyak keadaan marah boleh mendatangkan perkara buruk. Apabila seseorang itu marah, ia dibantu oleh syaitan. Syaitan adalah musuh utama manusia yang berjanji kepada Allah untuk menggoda dan memesongkan anak cucu Adam.

Hal ini jelas dinyatakan melalui firman Allah yang bermaksud: “Oleh kerana Engkau (wahai Tuhan) menyebabkan aku tersesat (maka) demi sesungguhnya aku akan mengambil tempat menghalangi mereka (dari menjalani) jalan-Mu yang lurus.” (Surah al-Araf, ayat 16)

Mujahid menceritakan syaitan berkata: “Aku tidak dapat dilemahkan oleh anak Adam pada tiga perkara. Salah satu perkara itu ialah apabila orang itu marah, dia akan berkata apa yang tidak diketahuinya dan melakukan sesuatu perkara yang dikesalnya.”

Walaupun perasaan marah itu banyak dihasut oleh syaitan, ada waktunya perasaan itu boleh diredakan dengan kita mengalihkan pemikiran kita kepada Allah yang sentiasa melihat kita dan apa yang kita lakukan.

Ingatlah, Allah tidak menyukai hamba-Nya berakhlak buruk, apatah lagi kesan dari akhlak buruk itu boleh mendatangkan perkara tidak baik. Kaedah cukup baik untuk menurunkan api kemarahan yang bergelora dalam diri ialah dengan mengambil wuduk untuk menyejukkan kemarahan yang membara dalam dada.

Sesungguhnya apabila kita menjauhkan diri daripada mengamalkan sikap marah atau orang yang suka marah, kita sebenarnya menjauhkan diri daripada kemurkaan Allah.

Selain dapat menjauhkan diri daripada kemurkaan Allah, hikmah dan beruntungnya orang yang tidak marah ini ialah dapat masuk syurga seperti diceritakan Abu Darba bahawa Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Saya bertanya, Wahai Rasulullah! Tunjukkanlah saya amalan yang boleh membawa saya masuk ke dalam syurga! Lalu Baginda menjawab: Jangan marah.” (Hadis riwayat Ibnu Abid-Dunya dan At-Tabrani)

Perlu diingat, marah itu bara api syaitan yang menjunam ke dalam hati manusia dan syaitan itu adalah musuh manusia nombor satu. Jauhkan diri kita daripada sifat marah.

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Sesiapa menahan kemarahannya dan dapat melaksanakannya, nescaya Allah akan memanggilnya di hadapan manusia ramai dan menyuruhnya memilih di antara bidadari yang dikehendakinya.” (Hadis riwayat Ibnu Abid-Dunya, Ahmad, Abu Daud dan at-Tarmizi)

Sunday, 23 August 2009

Kelebihan solat tarawih


1. Kelebihan Solat Tarawih Malam Pertama
Diampuni dosa orang-orang yang beriman sebagaimana keadaannya baru dilahirkan.

2. Kelebihan Solat Tarawih Malam Kedua
Diampunkan dosa orang-orang yang beriman yang mengerjakan solat Tarawih, serta dosa-dosa kedua ibubapanya.

3. Kelebihan Solat Tarawih Malam Ketiga
Para malaikat di bawah 'Arasy menyeru kepada manusia yang mengerjakan solat Tarawih itu agar meneruskan solatnya pada malam-malam yang lain, semoga Allah akan mengampunkan dosa-dosa mereka.

4. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keempat
Orang-orang yang mengerjakan solat Tarawih akan memperolehi pahala sebagaimana pahala yang diperolehi oleh orang-orang yang membaca kitab-kitab Taurat, Zabur, Injil dan Al-Quran.

5. Kelebihan Solat Tarawih Malam Kelima
Allah SWT akan mengurniakan pahala seumpama pahala orang-orang yang mengerjakan sembahyang di Masjidil Haram, Masjidil Madinah dan Masjidil Aqsa.

6. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keenam
Allah S.W.T akan mengurniakan kepadanya pahala seumpama pahala malaikat-malaikat yang bertawaf di Baitul Makmur serta setiap batu dan tanah berdoa untuk keampunan orang-orang yang mengerjakan tarawih malam itu.

7. Kelebihan Solat Tarawih Malam Ketujuh
Seolah-olah ia dapat bertemu dengan Nabi Musa a.s serta menolong Nabi itu menentang musuhnya Fir’aun dan Hamman.

8. Kelebihan Solat Tarawih Malam Kelapan
Allah S.W.T mengurniakan pahala orang yang bersolat tarawih sebagaimana pahala yang dikurniakan kepada Nabi Ibrahim a.s.

9. Kelebihan Solat Tarawih Malam Kesembilan
Allah S.W.T akan mengurniakan pahala dan dinaikkan mutu ibadat hamba-Nya seperti Nabi Muhammad s.a.w.

10. Kelebihan Solat Tarawih Malam Kesepuluh
Allah SWT mengurniakan kepadanya kebaikan dunia dan akhirat.

11. Kelebihan Solat Tarawih Malam Kesebelas
Ia meninggal dunia di dalam keadaan bersih dari dosa seperti baru dilahirkan.

12. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keduabelas
Ia akan dibangkitkan pada hari kiamat dengan muka yang bercahaya-cahaya.

13. Kelebihan Solat Tarawih Malam Ketigabelas
Ia akan datang pada hari kiamat di dalam keadaan aman sentosa dari sebarang kejahatan dan keburukan.

14. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keempatbelas
Malaikat-malaikat akan datang menyaksikan mereka bersolat Tarawih serta Allah S.W.T. tidak akan menyesatkan mereka.

15. Kelebihan Solat Tarawih Malam Kelimabelas
Semua malaikat yang memikul ‘Arasy dan Kursi akan berselawat dan mendoakannya supaya Allah mengampunkannya.

16. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keenambelas
Allah S.W.T. menuliskan baginya dari kalangan mereka yang terlepas dari api neraka dan dimasukkan ke dalam syurga.

17. Kelebihan Solat Tarawih Malam Ketujuhbelas
Allah S.W.T menuliskan baginya pahala pada malam ini sebanyak pahala Nabi-Nabi.

18. Kelebihan Solat Tarawih Malam Kelapanbelas
Malaikat akan menyeru: Wahai hamba Allah sesungguhnya Allah telah redha denganmu dan dengan kedua ibu bapamu (yang masih hidup atau yang sudah mati).

19. Kelebihan Solat Tarawih Malam Kesembilanbelas
Allah S.W.T akan meninggikan darjatnya di dalam Syurga Firdaus.

20. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keduapuluh
Allah S.W.T mengurniakan kepadanya pahala sekelian orang yang mati syahid dan orang-orang soleh.

21. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keduapuluh satu
Allah S.W.T akan membina untuknya sebuah mahligai di dalam syurga yang diperbuat dari cahaya.

22. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keduapuluh dua
Ia akan datang pada hari kiamat di dalam keadaan aman dari sebarang huru-hara pada hari tersebut.

23. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keduapuluh tiga
Allah S.W.T akan membina untuknya sebuah bandar di dalam syurga daripada cahaya.

24. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keduapuluh empat
Allah S.W.T akan membuka peluang untuk dua puluh tahun ibadat bagi orang-orang yang mengerjakan solat Tarawih pada malam tersebut.

25. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keduapuluh lima
Allah S.W.T akan mengangkat seksa kubur darinya.

26. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keduapuluh enam
Allah S.W.T akan mengurniakan pahala empat puluh tahun ibadat bagi orang-orang yang mengerjakan solat Tarawih pada malam tersebut.

27. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keduapuluh tujuh
Allah S.W.T akan mengurniakan kepadanya kemudahan untuk melintasi titian sirat sepantas kilat.

28. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keduapuluh lapan
Allah S.W.T akan menaikkan kedudukannya seribu darjat di akhirat.

29. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keduapuluh sembilan
Allah S.W.T akan mengurniakan kepadanya pahala seribu haji yang mabrur.

30. Kelebihan Solat Tarawih Malam Ketigapuluh
Allah S.W.T akan memberi penghormatan kepada orang yang bertarawih pada malam terakhir dengan firman-Nya (yang bermaksud): Wahai hambaku!, makanlah segala jenis buah-buahan yang Engkau ingini untuk dimakan di dalam syurga dan mandilah kamu di dalam sungai yang bernama salsabil serta minumlah air dari telaga yang dikurniakan kepada Nabi Muhammad s.a.w. yang bernama Al-Kautsar.

Love dis song ...

Wahai pemilik nyawaku
Betapa lemah diriku ini
Berat ujian dari-Mu
Ku pasrahkan semua pada-Mu

Tuhan baru ku sadar
Indah nikmat sehat itu
Tak pandai aku bersyukur
Kini ku harapkan cinta-Mu

Reff:
Kata-kata cinta terucap indah
Mengalun berzikir di kidung doaku
Sakit yang ku rasa biar jadi penawar dosaku
Butir-butir cinta air mataku
Teringat semua yang Kau beri untukku
Ampuni khilaf dan salah selama ini
Ya Illahi muhasabah cintaku

Tuhan kuatkan aku
Lindungiku dari putus asa
Jika ku harus mati
Pertemukan aku dengan-Mu

Saturday, 22 August 2009

1 Ramadhan...

Assalamualaikum & Alhamdulillah
masih diberi Ruang utk menunaikan ibadah puasa..
tahun ni adalah tahun ke-4 Aku berpuasa disini..
Tak terasa sedih sangatpun daripada tahun-2 yg sebelum ni..
i was remember frist time sambut puasa di Uk..
huhuhuhu sedih sangat-2,
jauh dari family..& terpaksa
Hudup berdikari di tempat orang..


kalau kat msia mmg mudah family ada &
bila teringin something pergi je pasar ramadhan..

kat sini x de..
kalau mahu makan, masak sendirilah..
tidak mengapa,
ni adalah tahun terakhir cik Lyna beada di uk..

lagi 24 hari Aku akan melangkah kaki ke malaysia..
Hurry malaysia here i come..
Insay'allah Jika tiada halangan ,
sampailah gadiis cumel ni Kat malaysia..

Dalam kegembiran yg aku rasa kini,
terselit perasaan sedih yang mungkin sukar diperkatakan..
Mungkin Allah sedang menduga tahap kesabaranku di hari yang mulia ni,
insay'allah selagi aku mampu,aku akan lawan apa saja dugaan yg mendatang..
ceeehhhh Cik Lyna kuatlah..
(Kuat cik Lyna pun tangisan tidak dpt dipisahkan..)
huhuhu tapi hati ku sedih sangat-2 huhuh kenapa ia terjadi..
Nak tahu apa yg terjadi,
biaralah ia menjadi secret..

Kenapa insan lain sukar menerima kebahagian insan lain???

sometime aku fikir,Aku ada bt salah!!!!!
if ada Aku mtk maaf dari hujung rambut sampai hujung kaki maybe ya,
kesalahan yg kita tak nampak..

Maafkan Hamba Yg lemah ni..


Friday, 21 August 2009

Apa Itu PUASA???

” Wahai orang-orang yang beriman, telah wajib ke atas kamu berpuasa sebagaimana telah diwajibkan ke atas umat-umat yang sebelum kamu, semuga kamu menjadi orang yang bertakwa.”
Surah Al Baqarah, ayat 183
Ditegaskan oleh Rasulullah SAW melalui sabdanya yang diriwayatkan oleh Ahmad, An- Nasa’i dan Al Baihaqi dari Abu Hurairah, yang bermaksud:
“Sesungguhnya telah datang kepada kamu bulan Ramadhan bulan yang penuh berkat. Allah telah fardhukan ke atas kamu berpuasa padanya. Sepanjang bulan Ramadhan itu dibuka segala pintu Syurga dan ditutup segala pintu neraka serta dibelenggu segala syaitan…….”

PENGERTIAN PUASA ( Puasa ertinya menahan diri dari makan dan minum dan dari segala perbuatan yang boleh membatalkan puasa, mulai terbit fajar hinggalah terbenam matahari )

Macam Macam Puasa
1. PUASA WAJIB (Puasa bulan Ramadan, puasa kifarat dan puasa nazar. )
2. PUASA SUNNAH
Puasa hari Arafah
Puasa Enam Hari pada bulan Syawal
Puasa Hari Asyura pada 10 Muharam
Puasa bulan Syaaban
Puasa Isnin dan Khamis
Puasa tengah bulan iaitu 13,14,15 pada tiap-tiap bulan qamaria (tahun Hijrah)
3. PUASA MAKRUH
Puasa yang terus menerus sepanjang masa
Tidak termasuk dua hari raya dan hari tasyriq
4. PUASA HARAM
Puasa pada hari raya pertama Idil Fitri
Puasa pada hari raya pertama Haji
Puasa tiga hari sesudah hari raya haji atau hari tasyriq iaitu pada 11,12, dan 13 Zulhijjah.
SYARAT WAJIB PUASA
1. Berakal
2. Akhir Baligh (Cukup umur)
3. Kuat atau mampu mengerjakan puasa
SYARAT SAH PUASA
1. Islam
2. Mumayyiz (dapat membezakan yang baik dan buruk)
3. Suci daripada haid dan nifas
4. Dalam waktu yang dibolehkan berpuasa.
RUKUN PUASA
1. Berniat – Pada malam selama bulan Ramadhan hendaklah berniat di dalam hati bahawa kita akan mengerjakan puasa pada hari esok.
2. Menahan diri daripada segala yang membatalkan semenjak terbit fajar sampai terbenam matahari.
PERKARA YANG MEMBATALKAN PUASA
1. Makan dan minum dengan sengaja
2. Muntah dengan sengaja
3. Bersetubuh tanpa keluar mani pada siang hari bulan Ramadhan
4. Keluar darah haid atau nifas
5.Gila
6. Keluar mani akibat bersetubuh dengan perempuan. Tetapi keluar mani kerana bermimpi tidak membatalkan puasa.
ORANG YANG DIIZINKAN BERBUKA ATAU TIDAK BERPUASA
1. Orang yang sakit
2. Orang yang dalam perjalanan jarak jauh melebihi 52 batu atau 80.64 km.
3. Orang tua yang sudah lemah
4. Orang yang hamil dan orang yang menyusukan anak

Selamat datang Ramadan..


Salam To Everyone..
insay'allah Most muslims all around the world will start fasting tomorrow..
happy fasting everyone,
semoga dibulan yang mulia ini dapat kita tingkatkan lagi amalan-2 kita..
i would like to take this opportunity to wish all my muslim readers,
friends& my family
happy fasting...
selamat menjalani ibadah dibulan yang mulia ini ^_^
Mohon Ampun zahir & batin dariku..
Jika ada salah silap depan ,belakang
terkutuk & terkasar bahasa..
Maafkan Diriku yg lemah ini..
`



Thursday, 20 August 2009

Marhaban ya ramadhan..happy fasting

bismi11.gif (1074 bytes)

"Ramadhan is coming closer just one more day insay'allah ..
prepare Myself for fasting...^_^,
My Doa to all that this year ramadhan bring more happiness and greater,
Insay'allah & Amin"....


..

Sunday, 16 August 2009

Abah tetap dalam hati ku

Walaupun hampir 10 tahun berlalu tapi rinduku pada abah tak pernah padam dalam hati .aku cuba utk mengurangkan perasaan rinduku. aku menyibukkan diri menulis & membuat kerja-2ku..meluahkan apa yg terbuku di hati,mencari input-input yang berguna di blog orang lain dan melarikan diri ke suatu tempat supaya aku mampu melawan rinduku pada abah. aku tahu ia hanya sementara tapi sekurangnya aku mampu lawan..

Masih segar dalam ingatanku,seminggu sebelum Abah menghebuskan Nafas yg terakhir..permintaan terakhir abah dari aku...pelukan kasih sayang dari seorang anak...waktu tu aku langsung tak sedar itu ada kali terakhir aku akan bersama abah,peluk,cium & habiskan masa bersama..abah mengadu abah sejuk,aku faham mungkin waktu itu abah kurang sihat..

keesokan harinya abah mengadu lagi..abah dah tak tahan,mak decide kita bawa abah pergi hospital..keadaan abah pun semakain kurang memuaskan..

Bila sampai Di hospital,abah terus di masukan ke dalam wad icu sbb,Dr cakap abah dah teruk..paru-2 abah dah dijangkiti ,buah pinggang abah dah tak berfungsi...

Bertapa sedihnya hatiku..Bila melihat abah t'baring bagaikan sedang tidur nenyak .. Tubuh abah di baluti wayar-2 bagaikan memakai baju yg penuh dgn juraian tali-2 halus..tapi aku tahu abah tggh melawan sakit yg teramat sangat..

Abah masih bertahan di wad icu..everyday aku datang bawa makanan buat mak & bawa adik abil masa itu adik syarhabil masih menyusu badan kecil lagi 1 tahun setengah..

setiap kali aku mahu melangkah ke kamar sakit abah..tubuhku mengigil & hatiku sebak & air mata ku mengalir deras..Tapi mak kuatkan aku,k-na jangan nangis,kalau k-na nangis depan abah,nnti abah sedih...be strong ya kata-2 mak yg masih segar dalam ingatku..doaku tak pernah henti semoga allah berikan kekuatan kepada abahku....

Abah k.na tahu abah sedang melawan kesakit tapi abah tak mampu nak buat apa-2 ..kesihan abah

hari ke-5 &1 hari puasa -mak call aku& mak mintak aku datang ke hospital secepat mungkin..sbb abah sebut nama ku tanpa henti(mmg aku mengakui aku sangat rapat dgn abah)bagaikan anak manja dia,we all very close &banyak masaku aku habiskan bersama abah,aku bagaikan Nurse peribadi abah..Tugasku sama seperti Nurse set time utk abah makan ubat,jaga makan minum abah,sometime kami jalan bersama-2 diwaktu petang(semasa hayat abah ,abah bergantung pada ubat)-3 kali seminggu abah kena buat rawatan hemodialisi-kesian abah sometime abah pengsan & selalu masuk Hospital...mmg dari kecik kami dah biasa Hidup berdikari -tugas mak akan hantar abah 3 kali seminggu dari sepang ke Hospital pantai...mak bergitu kuat & seorang yg sabar ....aku kagum dengan mak dia memang seorang wanita yang cukup kuat,penyabar ,seorang isteri & ibu yg penuh dengan sikap kasih sayang..

lepas saja berbuka puasa kami(aku,abg,mak cik & pakcik ku bergegas ke hospital mak ckp abah 50-50 & abah tak henti panggil namaku..

mak pesan k.na datang,abah nak k-na..dalam perjalanan aku dapat rasakn something yg tk kena ,air mataku mengalir sbb fikirkan abah..sampai di depan hospital aku nampak mak & mak cik berada di van jenazah..ya Allah dalamku hatiku berkata kenapa mak berada disitu..aku kuatkan semangat turun dri kereta mak terus peluk aku &abg ,mak say i'm so sorry abah dah tak ada..ya allah bagaikan aku berada di awangan..ya allah abah,abah pergi tinggalkan k-ku,tubuhku lemah & kaki longlai bagai mahu rebah kebumi,hanya allah yg tahu bertapa sedihku

On the way balik abg peluk aku..abg cuba tenangkan aku... walaupun aku tahu dia juga dalam kesedihan..sepanjang perjalanan kami dalam mindaku teringat kisah-2 aku bersama abah,bergitu indah,manis tak dapat ku lupakan sehingga kini..abah k-na terlalu sayangkan abah,abah tetap dalam hati k-na....tapi Allah lebih sayangkan abah ,k-na redha abah..

k-na Doakan abah bahagia di alam sana,sudah selesai Tugas abah didunia ni,bermula perjalanan baru abah di alam sana..insay'allah bila tiba masanya kami semua akan kembali kepada yg pemilik nyawa kami..

tiba masanya ciuman terakhir utk abah-ciuman kasih sayang dari anakmu Yg tercinta..terima kasih abah atas kasih sayang yg kau berikan..

Abah rinduku padamu tak pernah padam,aku mengharapakan sebelum abah menutup mata,abah medoakan aku dan memaafkan salah silapku selama ini terhadap abah samada sengaja ataupun tak sengaja..ampunkan anakmu

Al-fatihah Buat Abah Ku Yg tercinta Smile

Saturday, 18 July 2009




bagaimana kau merasa bangga
akan dunia yg sementara
bagaimanakah bila semua hilang dan pergi
meninggalkan dirimu

bagaimanakah bila saatnya
waktu terhenti tak kau sadari
masikah ada jalan bagimu untuk kembali
mengulangkan masa lalu

dunia dipenuhi dengan hiasan
semua dan segala yg ada akan
kembali padaNya

bila waktu tlah memenggil
teman sejati hanyalah amal
bila waktu telah terhenti
teman sejati tingallah sepi

-love this song-



Laa ilahaa’illa anta
Ya hayyu ya qoyyum
Subhanallah wabihamdihi
Subhanallah hiladzim

Kubuka jendela pagi di udara yang letih
Deru geram nyanyian jaman
Bersama berjuta wajah kuarungi mimpi hari
Halalkan segala cara untuk hidup ini

Nafsu jiwa yang membuncah
Menutupi mata hati
Seperti terlupa bahwa nafaskan terhenti

Astaghfirullah, astaghfirullah, astaghfirullah, aladzim
Astaghfirullah, astaghfirullah, astaghfirullah, aladzim

Kubuka jendela pagi dan dosapun menghampiri
Suara jerit hati kuingkari

La ilaha illa anta ya
Subhanaka inni kuntu
Minallahdholimin

Friday, 17 July 2009

-Part-time work ,working experience-

Location-safari park

Salam & syukur semua berjalan lancar,
Today kinda saja nak cari satu kelainan,
Ambil Experience melihat & menjaga kanak-2 di Nursery,
But Today mereka semua ada lawatan ke-safari park so i pun join lah
have fun,sure they are very happy and excited ,
sampai tak menang tangan kakitangan Nursery,
Not esay actully nak jaga mereka..errmmm perlukan byk kesabaran
Yang paling best soalan ceput emas-
we all pergi watch the sealion show-
after then ada kids tanya i-
sealion so cute..
after this can we watch seatiger show??? OooOo OMG
Cari idea mcm mn nak terangkan(dgn muka berkedut& otak berfikir)
adussss...why u ask me like that kids,i have no idea!!!
tapi terus terpotong coz show nak start-
very clever dia orang-boleh berfikir if ada sealion sure ada seatiger!!!!!
Tapi yang kurang best..cuaca hari ni Hujan the whole day,
nak tak nak terpaksa meredah hujan....kesian kids
tapi Alhamdulillah semua baik & tak banyak ragam
Tapi me...errrmmm pening kepala sbb bermandi hujan-
Apa-pun i really happy,have fun and dapat experience-
i take some picture-nak share & bt kenangan




















Thursday, 16 July 2009

-Fadhilat Jadi isteri-


Untuk mendapatkan keberkatan dan keredhaan Allah
subhanallah Taala untuk muslimah adalah terletak pada
tanggungjawab/ peranan isteri terhadap suami.

Antara tanggungjawab yang wajib untuk isteri mendapat
lebih pahala adalah seperti dibawah :-

1. Memberi/membuat segelas air untuk suami
Fadhilat : mendapat pahala puasa sunat 1 tahun

2. Menyedia/memasak makanan yang mengenyangkan suami
Fadhilat : mendapat pahala haji dan umrah

3. Perkhidmatan yang diberi pada suami
Fadhilat : mendapat pahala yang tidak putus-putus

4. Menghamilkan benih suami
Fadhilat : mendapat pahala syahid

5. Isteri mandi Junub dengan suami
Fadhilat : pahalanya seperti sedekah 1000 ekor kambing
pada fakir miskin

6. Suami meninggal dunia dahulu dari isteri dan
meninggalkan anak
Fadhilat : Isteri mendidik anak itu menjadi seorang yg
soleh/orang yang berguna dengan didikan agama yang
sempurna. Maka suami tetap mendapat pahala dan menjadi
benteng dari api neraka. dan sekiranya isteri
berkahwin lain, suami yangg meninggal itu tetap dapat
pahala sekiranya didikan Isteri pada anak-anak
berterusan dengan baik.

7. Isteri yang memandang suami dengan harmoni dan
menyukakan
Fadhilat : seolah-olah berzikir kepada Allah

8.. Sekiranya seorang isteri meninggal dunia dengan
keredhaan suaminya dia terus masuk syurga!Fadhilat jadi Isteri!

Today Kinda ambil peluang untuk membuka email-2 yang penuh sesangatnya..ada masa periksa satu persatu,email yg ke-43.(masih banyak lagi yg belum di baca)Kinda tertarik untuk kongsi bersama..selamat membaca

Siapakah orang yang sibuk?
Orang yang sibuk adalah orang yang tidak mengambil berat akan waktu solatnya seolah-olah ia mempunyai kerajaan seperti kerajaan Nabi Sulaiman a.s


Siapakah orang yang manis senyumanya? Orang yang mempunyai senyuman yang manis adalah orang yang ditimpa musibah lalu dia kata "Inna lillahi wainna illaihi rajiuun." Lalu sambil
berkata,"Ya Rabbi Aku redha dengan ketentuanMu ini", sambil mengukir senyuman.

Siapakah orang yang kaya? Orang yang kaya adalah orang yang bersyukur dengan apa yang ada dan tidak lupa akan kenikmatan dunia yang sementara ini.

Siapakah orang yang miskin? Orang yang miskin adalah orang tidak puas dengan nikmat yang ada sentiasa menumpuk-numpukkan harta.

Siapakah orang yang rugi? Orang yang rugi adalah orang yang sudah sampai usia pertengahan namun masih berat untuk melakukan ibadat dan amal-amal kebaikan...

Siapakah orang yang paling cantik? Orang yang paling cantik adalah orang yang mempunyai akhlak yang baik.

Siapakah orang yang mempunyai rumah yang paling luas? Orang yang mempunyai rumah yang paling luas adalah orang yang mati membawa amal-amal kebaikan di mana kuburnya akan di perluaskan saujana mata memandang.

Siapakah orang yang mempunyai rumah yang sempit lagi dihimpit? Orang yang mempunyai rumah yang sempit adalah orang yang mati tidak membawa amal-amal kebaikkan lalu kuburnya menghimpitnya....

Siapakah orang yang mempunyai akal? Orang yang mempunyai akal adalah orang-orang yang menghuni syurga kelak kerana telah mengunakan akal sewaktu di dunia untuk menghindari siksa neraka..

Wednesday, 15 July 2009

feeling better now...


Mr Shafiq Jamal -Kedah

salam pertemuan semula dari Kinda..
Alhamdulillah masih bernafas untuk meneruska
n liku-2 kehidupan ni..
errrmmm Yesterday Kinda really Moody..
But today Kinda can smile like this ^_^mcm orang senang hati nie semua kes sbb dapat sms berbunyi bergini....
Budak cubby wat apa.tdr la 2..besarkan perut & allow apa cerita..
napa tak da pic..
muka da tembam ka..hahahha
(kuang asam) nasib-2 hang tak dah depan ceq kalau tidak waacccccccaahhh..........
ceq sekeh pale hang Shafiq..amboi hang lolaq noh,
tak habis-2 nak kenakan ceq Ni mesti kes nak balas dendam..
hahaha dulu-dulu ceq gelakan hang kn-2 hahah(tak ble lupa peristiwa hitam yg melanda dirimu hahah)..
tak po-tak po hang tunggu ceq balik malaysia...dulu mmg ceq chubby...
now dah kurang sikit..apa pun hang tetap kawan ceq..
insay'allah dunia Akhirat shafiq..ceq doa kan hang dengan Anum berbahagia selalu..kawin jangan lupa jemput ceq noh..
insay'allah nanti ceq datang kedah...
and sorry sebb lama tak gosip-2 dengan hang...
ceq agak buzy,tapi tetap ingat kat hang and Anum as well..
kalau berlatih and main bola tu kejar bola jangan dok beranggan noh..
& one more thing ceq doakan hang bertambah macho(jgn lupa makan beras cap untaaaaaaahhhhh ..gotch-Miss Lina

Mood~Epy Friends

Tuesday, 14 July 2009


salam dan Alhamdulillah masih di beri ruang&Ruang untuk meneruskan kehidupan ini..
Today Kinda tak ada something special utk share cuma hari ni rasa macam down sangat..Fikir kan next future and miss my mom so much... Dah lah Mood tak ada,
ada pulak satu mamat ni entah macam mana entah cuba naikan darah kinda...
Adus kinda pun rasa errrmmm what the hell is that u kutuk i and blah-2...
what wrong with u..apa i buat pada u..
kutuk kinda blah-2..kata kinda majukan negara org...
(ada dia tanya apa yang kinda dapat),Apa yg Kinda pelajari di sini???what????salah ker kalau kinda nak cari ExPERienCe ,experience,WoRkiNg experience...
salah ker??? Bukan Kinda Buat kerja yang tak senonoh Kat uk..
ingat kinda ni apa??Ermm Kinda masih ada ilmu Agama,
Alhamdulillah selama kinda di sini masih di Lindungi Oleh ALLAH.... We should try to keep a open mind-jangan jadi terlalu kuno nak kutuk orang tapi diri sendiri tak nak maju...
plz stop nak menilai orang ...
Kite Harus sama-2 majukan diri sendiri and negara..
Jgn cari kerja utk menilai and mengkutuk orang..
sebab u sendiri tk akan dapat apa-2!!!(nasib baik Kinda Ni agak penyabar juga orang nya..kalau tidak tak tidur malam mamat tu,kinda kenakan..So Kinda just Diam,cakaplah apa yang orang nak cakap yang penting hati dan Niat kita untuk melakukan sesuatu errrmmm

Apa-pun Kinda mintak maaf if kata-2 kinda ni agak kasar..mintak maaf banyak-2 jika ada yang terasa ya..

Mood ~ok ^_^

Saturday, 11 July 2009

-Dinner with friends-

K.nora Wif Her daughter..Hana Humairah& Abg Nazeri wife..Dr siti

i think this very good...errmmm No cakes and no coklat

My kerabu mangga

Today Kinda have been very busy in the kitchen...
cooking for dinner, just nasi ayam + kerabu mangga very simple dish ..

-I got new wonderful Pets-

Kinda just wanted to send something off quick to show how much I love my new friend and I think he's totally wonderful.
I know that tonight I will be able to spend more time with he on getting to know he's....
Thank you again

Mood-Happy ^_^

Dimana Dinda Ku berada kini..

Ku keseorang lagi..bertemankan pagar-2 setinggi langit

Weiiiii...


Thursday, 9 July 2009

Doughnut Andrea Mattia At Cheshire Oaks designer Outlet

Hey there..yesterday kinda teringin nak makan doughnut,
nak buat tak ada masa-errmmmmm (teringat doughnut Andrea Mattia)
Tapi kat Liverpool x ada,lokasi yang terdekat kat Cheshire Oaks Itu pun ambik masa 30 minit perjalanan from Liverpool....
Tapi Entah macam mana today memang kinda punya rezeki,
kebetulan My friends nak both something Kat Cheshire Oaks,
so Kinda pun apa lagi Join sekali lah..
sambil-2 tu cuci mata...
Actully Cheshire Oaks designer outlet Adalah once off the shopping shop yg best sangat,
tak silap Kinda More than 140 shops to shop from...
Shops including:
Burberry, Polo, Lacoste, Diesel, DKNY, FCUK, Wallis, Principle, Next,Coast, Tommy Hilfiger, Gap, Bose, Ben Sherman, Van Huesen and many more.....!!!
And Kinda suka Harga-2 dia pun berpatutan ,i like it
successful event...... :D


come on boy..let's go shopping
Polo shop....

once of the shop Andrea Mattia shop..
tk silap kinda almost 8 shop Andrea Mattia at Cheshire Oaks

Andrea Mattia Doughnut look Not nice but test Very nice and berlemak Rm 2 sebijik..
mahal sgt


Wednesday, 8 July 2009

-Menghitung hari-Malaysia here i come


Malaysia here i come..
Alhamdulillah Tiket kapal terbang dah settle,
insay'allah 15 sep Kinda sampai ke Tanah air,
Kinda really-2 miss malaysia so much especially My beloved mom..
Dah 2 tahun kinda tak jumpa,peluk and cium bunda..errmmmm
Alhamdulillah Dengan izin Allah dan doa tak henti-2 dari Bunda tercinta,
Akhirnya Dapat Pulang ke malaysia Tahun ni and beraya Dengan mereka...
Almost 4 Years and 3 times raya kat sini,
Tiap kali sambut eid mubarak ada rasa something missing dalam hidup ni ,
Bersalam di pagi Hari raya and Ziarah Pusara Ayah tercinta-Insay'allah Doa-kan Kinda selamat sampai ke tanah air ya.

Mood-happy

Meet the 13 most powerful Muslim women in Britain


who says a muslim women cant' Be a success,i can show u powerful Muslim women In uk~

More Muslim women than ever are in leading positions on society,a fact that is at worst misrepresented and at best under-reported.Britain's frist Muslim Women Power List aims to change all that and recognise the women who are making a difference-
Sabina Iqbal, 33, chair/founder Deaf Parenting UK

“Being Muslim and deaf makes me a unique role model for other Asian deaf women. Many Muslim people are very ignorant about deafness; it is like a taboo. But my family and my husband’s family helped me a lot. I went to a school for the deaf where the support was fine, but when I went to college it was appalling. I almost had a breakdown. But I always had to prove wrong those patronising people who thought, ‘Ah, you’re deaf, you can’t do this.’ My parents treated me and my brothers equally; they were great.

“Being Muslim is part of my identity, the same as being deaf and being a woman. What I wear is about individual choice. I don’t wear a headscarf, but I make sure that I look respectable. I don’t wear anything too revealing. You never really see deaf women in the Muslim community working their way up the ladder, so for me to say, ‘Yes, I’m deaf and I’m a Muslim,’ is very empowering.”

Bushra Nasir, 56, first Muslim state-school head teacher

“Being Muslim is my core being. It’s guided me in my way of working and thinking. I came to Britain when I was 8, so I went through the education system here. My life chances were changed by teachers who nurtured me.

“I haven’t encountered prejudice in the workplace, but I have found that people weigh me up to see if I’ve got the capabilities to do the job. I don’t think it’s prejudice, I think it’s naivety, and it makes me want to do my job even better.

Baroness Warsi, 37, Shadow Minister for Community Cohesion and Social Action


“I’d prefer to work in a world where we didn’t have to single out Muslim women for their achievements in order to make a point. Having said that, I’m honoured to be on this list, because the man in the street simply doesn’t think of Muslim women as high achievers.

“Of course I’ve encountered prejudice as a woman, and as a Muslim woman. One of the most specific forms of prejudice is journalists who ask, “Are you a Muslim first or British first?”, as if to say the two can’t be reconciled.

“I think that Islam is a hugely liberating religion for women. If Islam is interpreted properly, it is a religion that respects, supports and reveres women. Unfortunately, I don’t necessarily think that’s always the way that the Muslim community interprets it.”

Professor Farida Fortune, in her forties, dean of dentistry & professor of medicine in relation to oral health, Queen Mary’s, London University
“Until [9/11 and 7/7], I would never stand out from the crowd as being a Muslim. But then my son… said he was scared of anyone finding out he was a Muslim at school… and we had to say, ‘Never be ashamed of who you are.’

“Being on the dental faculty of the Royal College of Surgeons, I’m on the podium when people get their diplomas, and one girl said to me, ‘When I heard you were voted on, I knew I could do it too.’ I don’t think I encountered any prejudice in my career until two years ago, when there was a discussion within the university about dress code and Muslim sensitivities. I had to say, ‘Excuse me, being the only Muslim woman here…’, and they looked shocked.

“I aspire to support all my staff and students and many from diverse backgrounds. I don’t want to be seen to be supporting or representing a particular group or that my achievements or failures have been because I am a Muslim.”

-10 Cara Membahagiakan Ibu Bapa-


Setiap anak wajib berbakti dan mentaati ibu bapa bertujuan membahagiakan kehidupan mereka melalui hari tua. Ajaran Islam meletakkan ibu bapa pada kedudukan yang mulia.
Banyak bakti yang boleh dilakukan kepada ibu bapa. Bakti itu dalam bentuk metarial dan hubungan kasih sayang. Ini bersesuaian dengan fizikal ibu bapa yang semakin uzur dan memerlukan lebih perhatian.

Terdapat sekurang-kurangnya 10 bakti perlu dilakukan setiap anak terhadap ibu bapa.

1. Memberi nafkah. Terdapat ibu bapa yang berdepan dengan masalah kewangan. Mereka tidak dapat lagi melakukan tugas seharian disebabkan faktor usia. Kalaupun berkerja, tetapi tidak mencukupi untuk menampung perbelanjaan keluarga yang semakin meningkat.

Justeru menjadi tanggungjawab anak memberi nafkah atau bantuan kewangan kepada ibu bapa. Sumbangan itu tidak seberapa berbanding yang dibelanjakan ibu bapa untuk membesar dan mendidik anak.

2. Menyediakan tempat tinggal. Dalam kes ibu bapa yang hilang tempat tinggal, atau tidak sesuai untuk didiami, adalah menjadi tanggungjawab anak menyediakan tempat tinggal yang lebih sesuai kepada ibu bapa.

Paling baik jika ibu bapa dibawa tinggal bersama agar dapat menjamin keselamatan dan keperluan harian mereka diuruskan dengan baik.

3. Memberi kasih sayang. Kasih sayang adalah sebagai membalas kasih sayang yang selama ini telah dicurahkan ibu bapa. Kasih sayang ibu dan bapa tidak pernah padam terhadap anaknya. Jadi seharusnya kasih sayang itu dibalas dengan sebaik-baiknya.

Anak yang baik tidak melupai jasa dan kasih sayang kedua ibu bapa. Anak soleh sentiasa memohon kepada Allah agar ibu bapa mereka diberkati dan dicucuri rahmat.

Firman Allah bermaksud: ?Wahai Tuhanku! Cucurilah rahmat kepada mereka berdua sebagaimana mereka mencurahkan kasih sayang memelihara dan mendidikku ketika kecil.? (Surah al-Isra, ayat 24).

4. Memberi perhatian. Ibu bapa yang diabaikan akan merasai kesunyian. Mereka terasa disisih dan dan seperti tidak diperdulikan. Hal ini memberi tekanan perasaan dan menyebabkan kemurungan. Keadaan ini jika berterusan memberi kesan kepada kesihatan fizikal dan mental ibu bapa.

Penerapan amalan memberi perhatian terhadap ibu bapa perlu disemai, dibajai serta disuburkan dalam kehidupan masyarakat kita. Kes anak yang membuang ibu bapa semakin meningkat. Anak memandang jijik terhadap ibu bapa sendiri.

Banyak ibu bapa yang disisihkan dan dihantar ke rumah rumah penjagaan orang-orang tua. Sukar diterima akal anak mendakwa tidak mampu menjaga ibu bapa. Sedangkan, ibu bapa mampu menjaga dan membesarkan beberapa orang anak.

5. Memenuhi permintaan. Ibu bapa seringkali memerlukan bantuan anak untuk melaksanakan sesuatu keperluan. Permintaan itu mungkin dalam bentuk kewangan, tenaga dan masa.

Memenuhi permintaan ibu bapa perlu diutamakan berbanding melakukan tugas lain. Sesungguhnya, memenuhi permintaan ibu bapa lebih baik berbanding melakukan ibadat sembahyang sunat, berpuasa sunat, dan seumpamanya.

Malah keutamaan berbakti kepada ibu bapa lebih utama berjihad di medan perang. Diriwaytkan daripada Bukhri dan Muslim, Ibnu Umar berkata: ?Saya telah bertanya kepada Nabi Muhammad: Apakah perbuatan disukai oleh Allah??

Lalu baginda bersabda: Sembahyang pada waktunya. Kemudian apa?? tanya saya lagi. Baginda menjawab: Berbakti kepada kedua ibu bapa. Saya bertanya: Apa lagi. Jawab baginda: Berjihad pada jalan Allah.

6. Melakukan apa yang disukai. Ibu bapa sudah tentu mengharapkan anaknya melakukan sesuatu yang baik pada pandangan mereka. Melakukan perkara yang tidak sukai ibu bapa bermakna melakukan perbuatan derhaka.

Anak derhaka kepada ibu bapa tidak mendapat keberkatan dalam kehidupannya. Sesiapa derhaka kepada ibu bapa disegerakan balasan di dunia dan tidak terlepas di akhirat.

Sabda Rasulullah bermaksud: Dua kejahatan yang disegerakan balasan di dunia ialah zina dan menderhaka kepada dua ibu bapa.(Hadis riwayat Tirmizi).

Dalam hadis lain diriwayatkan al-Hakam bermaksud: Semua dosa akan ditangguhkan Allah, yakni balasan menurut kehendak-Nya hingga ke hari kiamat, kecuali balasan menderhaka kepada kedua ibu bapa. Maka sesungguhnya Allah menyegerakan balasan kepada pelakunya pada masa hidupnya sebelum mati.

7. Bercakap dengan lemah lembut. Satu cara menjaga perasaan ibu bapa ialah bercakap lemah lembut dengan mereka. Suara hendaklah direndahkan dan jangan membantah permintaan mereka.

Firman Allah bermaksud: Tuhanmu telah memerintahkan, supaya kamu tidak menyembah selain Allah, dan hendaklah berbuat santun terhadap kedua orang tua. Jika salah seorang telah lanjut usianya, atau kedua-duanya telah tua, janganlah sekali-kali engkau berani berkata cis! terhadap mereka dan janganlah engkau suka menggertak mereka. Tetapi berkatalah dengan sopan santun dan lemah lembut. (Surah al-Israk, ayat 23).

Sesungguhnya, anak ditegah membantah kata-kata ibu bapa dengan suara tinggi atau bermaksud merendahkan kedudukan ibu bapa. Lebih baik berdiam diri daripada berkata-kata yang mungkin menyinggung perasaan ibu bapa. Kemudian jika ada kesempatan, gunakan cara yang lembut untuk menjelaskan keadaan sebenar.

8. Menghadiahkan kejayaan. Ibu bapa sentiasa mengharapkan kejayaan anak mereka. Anak hendaklah berusaha bersungguh-sungguh untuk mencapai kejayaan agar dapat dikongsi kegembiraannya bersama-sama dengan ibu bapa.

Jadi, jika memperoleh kejayaan dalam pelajaran, mendapat pekerjaan, dinaikkan pangkat dan seumpamanya, seharusnya dimaklumkan kepada ibu bapa. Ibu bapa dibawa bersama-sama dalam majlis untuk meraikan kejayaan itu.

9. Meluangkan masa bersama-sama. Anak yang tinggal berasingan dengan ibu bapa perlu kerap meluangkan masa mengunjungi ibu bapa. Ibu bapa berasa senang menerima kunjungan dan menatap wajah anaknya.

10. Mendoakan kebaikan untuk ibu bapa. Anak perlu sentiasa mendoakan kebaikan untuk ibu bapanya. Amalan mendoakan kebaikan untuk ibu bapa perlu diteruskan biarpun ibu bapa telah meninggal dunia.

Sabda Rasulullah bermaksud: Apabila meninggal seseorang itu, maka terputuslah segala amalannya, melainkan tiga perkara iaitu sedekah jariah yang berterusan memberi manfaat, ilmu yang memberi kebaikan diajarkan kepada orang lain dan anak yang soleh yang sentiasa mendoakan kebaikan kepada kedua ibu bapanya. (Hadis riwayat Muslim).

Kebaikan dilakukan anak terhadap ibu bapa sebenarnya amat kecil Anak tidak mampu untuk membalas jasa ibu bapa sepenuhnya biarpun dia berbakti sepanjang hayatnya.

Gunakan kesempatan yang ada untuk melakukan bakti terhadap ibu bapa sebaik mungkin. Masa untuk anak berbakti kepada ibu bapa sebenarnya semakin suntuk. Lambat laun ibu bapa akan meninggal dunia. Bertindaklah sebelum terlambat, selagi ibu bapa atau salah seorangnya masih hidup.

Kita selalu melihat dia ketawa,tetapi mungkin sebenarnya dia tidak setabah yang kita sangkakan.Di sebalik senyumannya mungkin banyak cerita sedih yang ingin diluahkan.Di sebalik kesenangannya mungkin tersimpan seribu kekalutan..Kita tidak tahu.Tetapi jika kita cuba jadi sahabat sepertinya,mungkin kita akan tahu.

Sunday, 5 July 2009

-Kerna ku wanita-


Sepi hari yang kulalui
Waktu seakan tak lagi mau mengerti
Akan gundah gulana hati
Yang menanti dan terus menanti

Teguh hati laksana karang
Yang tak urung tegar diterpa gelombang
Lembut hati laksana sutra
Yang mudah koyak dan terluka

Walau beribu tanya t'lah coba ku cerna
Tak satu jawaban mampu ku terka
Dari sisi hati sang arjuna
Yang sembunyi di sudut jiwa

Ku tau waktu kan berlalu
Ia pun tak pernah kan mau menunggu
Namun hatiku bukanlah waktu
Hingga ia kan pastilah menunggu

Menunggu akan jawab
Dari seribu tanya yang coba kutangkap
Menunggu akan saat
Dimana hati kita tertambat

Tak hanya waktu yang kan kuberi
Jiwa raga ini pun jadi
Bukti pengorbanan dan bakti diri
Atas janji yang t'lah terpatri

Tak perlu bertanya mengapa
Karna inilah alasan aku mencinta
Memberi tanpa batas meski mungkin tak berbalas
Menanti tanpa lelah meski peluh terus membasah

Jauh lubuk hatiku berkata
Meski mungkin tak terbalas
Meski peluh terus membasah
Aku kan mampu terus bertahan

Jangan kau tanya lagi siapa aku
Karna kau pun sudahlah tahu
Tapi tanyalah mengapa aku begitu
Maka kan ku beri tahu

Karena aku adalah wanita mu....

Pahala Seorang Wanita


1. Seorang wanita solehah adalah lebih baik daripada 70 orang wali.

2. Seorang wanita solehah adalah lebih baik daripada 70 lelaki soleh.

3. Seorang wanita yang jahat adalah lebih buruk daripada 1,000 lelakiyang jahat.

4. 2 rakaat solat dari wanita yang hamil adalah lebih baik daripada 80 rakaat solat wanita yang tidak hamil.

5. Wanita yang memberi minum susu kepada anaknya daripada badannya (susubadan) akan dapat satu pahala daripada tiap-tiap titik susu yangdiberikannya.

6. Wanita yang melayan dengan baik suami yang pulang ke rumah di dalam keadaan letih akan mendapat pahala jihad.

7. Wanita yang habiskan malamnya dengan tidur yang tidak selesa kerana menjaga anaknya yang sakit akan mendapat pahala seperti membebaskan 20 orang hamba.

8. Wanita yang melihat suaminya dengan kasih sayang dan suami yang melihat isterinya dengan kasih sayang akan dipandang Allah dengan penuh rahmat.

9. Wanita yang menyebabkan suaminya keluar dan berjuang ke jalan Allah dan kemudian menjaga adab rumahtangganya akan masuk syurga 500 tahun lebih awal daripada suaminya, akan menjadi ketua 70,000 maalaikat dan bidadari dan wanita itu akan dimandikan di dalam syurga, dan menunggu suaminya dengan menunggang kuda yang dibuat daripada yakut.

10. Wanita yang tidak cukup tidur pada malam hari kerana menjaga anak yang sakit akan diampunkan oleh Allah akan seluruh dosanya dan bila dia hiburkan hati anaknya Allah memberi 12 tahun pahala ibadat.

11. Wanita yang memerah susu binatang dengan "bismillah" akan didoakan oleh binatang itu dengan doa keberkatan.

12. Wanita yang menguli tepung gandum dengan bismillah", Allah akan berkatkan rezekinya.

13. Wanita yang menyapu lantai dengan berzikir akan mendapat pahala seperti meyapu lantai di baitullah.

14. Wanita yang menjaga solat, puasa dan taat pada suami, Allah akan mengizinkannya untuk memasuki syurga dari mana-mana pintu yang dia suka.

15.. Wanita yang hamil akan dapat pahala berpuasa pada siang hari.

16 Wanita yang hamil akan dapat pahala beribadat pada malam hari.

17. Wanita yang bersalin akan mendapat pahala 70 tahun solat dan puasa dan setiap kesakitan pada satu uratnya Allah mengurniakan satu pahala haji.

18. Sekiranya wanita mati dalam masa 40 hari selepas bersalin, dia akan dikira sebagai mati syahid.

19. Jika wanita melayan suami tanpa khianat akan mendapat pahala 12 tahun solat.

20. Jika wanita menyusui anaknya sampai cukup tempoh (2 1/2 tahun), maka maalaikat-maalaikat di langit akan khabarkan berita bahawa syurga wajib baginya.

21. Jika wanita memberi susu badannya kepada anaknya yang menangis, Allah akan memberi pahala satu tahun solat dan puasa.

22. Jika wanita memicit suami tanpa disuruh akan mendapat pahala 7tola emas dan jika wanita memicit suami bila disuruh akan mendapat pahala tola perak.

23. Wanita yang meniggal dunia dengan keredhaan suaminya akan memasuki syurga.

24. Jika suami mengajarkan isterinya satu masalah akan mendapat pahala80 tahun ibadat.

Pandangan:

Amatlah mudah bagi seorang wanita untuk menjejak Syurga.
Namun begitu mengapa terlalu ramai yang masih hidup dalam kejahilan?

Sang suami pula perlu ingat, tidak kamu jejaki syurga sebelum keluarga kamu menjejak syurga. Jangan ingat hendak kahwin empat jika yang satu belum terbela.Yang belum kahwin tu ingat, kamu terdedah kepada kemungkaran. Iman akan dicabar sehebat-hebatnya ketika ini. Pilih lah Syurga dan bukannya Neraka.

Siapa tahu, hari ini kita tak sampai ke rumah sebab dipertengahan jalan kita bertemu Izrail.

Siapa tahu, hari ini hari terakhir kita berjumpa pasangan kita sebab dipertengahan jalan, dia berjumpa Izrail. Bagaimana rasanya ketika berjumpa Izrail?
Untuk yang beriman, macam 700 pedang yang tajam mencucuk kamu dalam semua arah. Yang tak beriman, bayangkan pisau potong daging kat pasar tu yang tumpul.

Pisau tu menetak kepala kita macam mana orang memecahkan tempurung kelapa. Kepala kita di kopak dua, dipisahkan dengan kasarnya, ketika kita masih hidup.
Lepas tu di kapak-kapak kan kepala kita macam tembikai. Itu baru bab kepala. Belum masuk tangan,kaki, badan,etc... .

Dipetik daripada Bayan Masturat Oleh Syed Ahmad Khan;
Januari 1992.


Hadis nabi mengenai wanita.

Doa perempuan lebih makbul daripada lelaki kerana sifat penyayang yang lebih kuat daripada lelaki.
Ketika ditanya kepada Rasulullah akan hal tersebut, jawab baginda, "Ibu lebih penyayang daripada bapa dan doa orang yang penyayang tidak akan sia-sia".


Nilai Seorang wanita solehah

Dibawah ini adalah beberapa petikan hadis yang menyatakan mengenai kelebihan wanita solehah, mudah - mudahan dengan membaca dan menghayati hadis ini akan memberi kekuatan kepada kita untuk mengamalkan Islam dalam erti kata yang sebenarnya. Insya - ALLAH.

"Empat jenis, siapa yang diberi akan keempat - empat jenis ini beerti dia telah memperolehi sebaik - baik dunia dan akhirat. Iaitu hati yang selalu bersyukur,
lidah yang sentiasa berzikir, jiwa yang selalu sabar dengan cubaan dan isteri yang tidak melakukan dosa dan menzalimi suaminya"
. Ath-Thabrani.

"Tidak perlu lagi seorang mukmin setelah ianya bertakwa kepada ALLAH akan sebaik - baik keperluan baginya selain dari isteri yang solehah. Jika ia menyuruh isteri mentaatinya. Dan jika dia melihat kepada isterinya, isterinya menyukakan hatinya. Dan jika dia menyumpah memarahi isterinya, isterinya tetap juga berbuat baik kepada suaminya. Dan jika suaminya tiada dirumah dia menyimpan rahsia dan harta suaminya". Ibnu-majah.

"Janganlah kamu mengahwini wanita kerana paras rupa yang cantik, mungkin paras rupa itu membawa kehancuran, jangan kamu kahwini wanita kerana hartanya kerana berkemungkinan harta itu membawa kepada kezaliman. Tetapi kahwinlah wanita kerana agamanya, seorang wanita hamba yang hitam yang menghayati agama sesungguhnya lebih baik" Ibnu - Majah.


Wednesday, 1 July 2009

The muslim Women...


The Muslim Woman is the stem
The Muslim Woman is a gem

Made from my rib,
Watch her, over our crib

I was lonely until you came
Without you how could it be the same?

You bore me in pain
But nursed me with pleasure

Hard work I owe you
Your respect beyond measure

Oh how the angels hovered
That blessed day that you covered

Keeping your charms a surprise
For the one with whom you make ties

A guard you proudly keep
From eyes that do more than peep

A duty that i would struggle to do
So God made it a blessing for you

Hiding such beautiful hairs
Hiding from excessive stares

In honored distinguishment, above those who don't care
Who feel no shame, in being so bare

Oh how I must strive to support you
Oh how could I ever abort you?

The line between us is fine
For your job is just as hard as mine

But together we make a team
Seeking the Siraatul-Mustaqeem (straight path)

Your submission to God, is my greatest attraction
Your understanding of his word, is my greatest satisfaction

Truly you are the backbone, yes, you are the stem
Truly Muslim Woman, you are a precious gem....

Nasyid Izzatul Islam – Rabithoh

Salam...
Alhamdullilah masih di beri Nafas untuk meneruskan kehidupan yang aman ini...siang tadi lepas saja bersenam & b'sarapan ambil sedikit masa tengok-2 email and sebelum nak kemas rumah saja cari lagu..
nak ada semangat org cakap...
cari-2 terjumpa lagu ni..
actully today is my frist time dengar lagu ni..
so sweet,calm,and rasa tersentuh hati ni..
so nak share Lirik lagu ni...
selamat menghayati

huu..huu..huu..

huu..huu..huu..

sesungguhnya Engkau tahu
bahwa hati ini tlah berpadu
berhimpun dalam naungan cintaMu

bertemu dalam ketaatan
bersatu dalam perjuangan
menegakkan syariat dalam kehidupan

sesungguhnya Engkau tahu
bahwa hati ini tlah berpadu
berhimpun dalam naungan cintaMu

bertemu dalam ketaatan
bersatu dalam perjuangan
menegakkan syariat dalam kehidupan

kuatkanlah ikatannya
tegakkanlah cintanya
tunjukilah jalan-jalannya

terangilah dengan cahyaMu
yang tiada pernah padam
ya Robbi bimbinglah kami…

huu..huu..huu..
huu..huu..huu..

rapatkanlah dada kami
dengan karunia iman
dan indahnya tawakkal padaMu

hidupkan dengan ma’rifatMu
matikan dalam syahid di jalanMu
Engkaulah pelindung dan pembela

rapatkanlah dada kami
dengan karunia iman
dan indahnya tawakkal padaMu

hidupkan dengan ma’rifatMu
matikan dalam syahid di jalanMu
Engkaulah pelindung dan pembela

kuatkanlah ikatannya
tegakkanlah cintanya
tunjukilah jalan-jalannya

terangilah dengan cahyaMu
yang tiada pernah padam
ya Robbi bimbinglah kami…
ya Robbi bimbinglah kami…
ya Robbi bimbinglah kami…

Huu…uu…uu…

current mood: Happy! ^_^